Wednesday, February 18, 2009

Den toringatkan maso silam denla..

Assalammualaikum semuo.
Maapla entry den kali ni den nk ckp dlm bhaso kampung den pulak.
Chop2.Den bukan org nogori.Den org Melako.
Tapi dialek memang sebijik mcm nila.
Namo den,awin.Den rhaso ekau somuo pon tau kn.
Haa.tapi kalau yang tak kona den tu memang tak taula.
Den lahir kat Kolumpo.Kalau ekau tak cayo,
I/C den xxxxxx-14-xxxx tau.

Tapi den bukan nak kobar pasal tu.
Den nak kobar yang wlaupun den lahir kek Kolumpo,
tapi den membosa kek kampung yo.
Kiro den ni budak kampung la sobona eh.
Chop2.Bukan budak kampung,tapi gadis kampung~. hehe

Sampaila den darjah duo,den pindah balik Kolumpo.
Sambung sokola den kek Sokola Sri Choras.(erk?cmtu ke?haha)

Apo-apo pun,nihaa den nak cerito,
Hari tu,den dongan keluarga den poei la mandi sungai kek Sungai Congkak.Dah tongah sodap-sodap mandi,kitorang nampakla satu upih nyiur.Kitorang apo laei,mainla tarik2 dongan upih tu.




Mulut den memang agak bosa.Io bole dilihat dongan bogitu jolas bilo den monjoghek!
Tu yang den toringatkan maso silam den tu.
Dulu kocik2,den main bondo nila.
Pastu,nanti terdongarla stetmen ni dr arwah nenek kami,
"Eh,budak2!Ekau nak kono titik ko dek bak kau?Dah bopuluh kali den maghah tak nyosa2, apo lah doge bona”
"


Ni abg den.Dio ni memang tak boto sikit.
Maso ni,dio tak berapo nak abg la dongan den.
Tapi kalau dia tongah begayo ko,ensem ko,dio memang abg den.
Muahaha

40 comments:

atok said...

perenggan last itu amat menyayat hati.
hahaaha

احمد نظيف بن اسحاق said...

Wawawa entry bahasa minang plak..
Monarik sunguh..
Tersimpol lidah den baco entry ni haa..
Hehehe..
Den beraso bango lah sobab den tido dulu malam tadi dapek jugo den jadi pengomen nombo duo..
Hehehehehe..

Liquid said...

hahaha incek liquid pon suke jgk main tarik2 upih nyiur tuh dlu..!! heehee. terkenang kmbali zaman kanak2 neh... =P

teacher hazliza said...

suka bc celoteh awin...

~tHe tRU cOloRs oF 'atiQahadnAn'~ said...

ekau orang mano? melaka? kek batang melaka ke kek selandoo?

nihaa... ekau punyO entry suke benO den baca ea...

nak tergolak pun ado nihaa...

hehhe..~ tu abg ko tak boto cute je den menengOk ea... hehehe

B | a | Y | B | i | e ♀ said...

hah! ic 14! lahir KL ar ea??

amilrash said...

kecian kat budk2 tu kene tarik.. dah macaam paksarela je dieorang haha. berat sgt ke ajwin ni? :) ramai je tukang tarik haha..

Ajwin Ajeera said...

To atok,

haha
yeke?
sadis ek?
sbb dia pun ckp cm tu gak!
hehe

Ajwin Ajeera said...

To احمد نظيف بن اسحاق,

yeke?
hehe
asyik ckp biasa je,
saje nk tukar pulak.
hee
ala ekau ni,
bukannyo rhamai bona pun yg komen blog den ni haa.
hee

Ajwin Ajeera said...

To Liquid,

hehe
incik liquid,jom kite carik upih nyiur nak?
kite main tarik2.
incik liquid tarik awin.
hahaha

Ajwin Ajeera said...

To teacher hazliza,

yeke cikgu??
time kasih..
blog cikgu pun best!
byk kek sedap2~
hehe

Ajwin Ajeera said...

To ~tHe tRU cOloRs oF 'atiQahadnAn'~,

den org masjid tanah yo.
ekau org melako gak ko?

haha
yeke?
timo kasihla.
tohaghu den rhaso.hehe
cute ko?
tak dapek la den nk nolong.
hehe

Ajwin Ajeera said...

To B | a | Y | B | i | e ♀ ,

ye.
saya lahir kl..
:)

Ajwin Ajeera said...

To amilrash,

mstila.
susah nk jumpa bnde ni tau.
kne pksa la dorg ni.
hehe

berat tu bole tahan gakla.
takpe.
bg eksesais kat dorg.
haha

.Anna. said...

wah wah wah.
sayep org nogori pun tak brape nak pandai cakap nogori neh.heee.

Ajwin Ajeera said...

hehe
yeke?
mungkin sbb sy ni drpd kcik ckp nogori smpai skang.
dgn femili pun kdang2 ckp bhaso nila..
:)

gotahlantun said...

KAH KAH KAH

EDEN PUN ADO YO SEJARAH DAN KENAGAN LAMO,
TAPI BANYAK DALAM KOBON LA..
KALAU NAK CORITO DUA TAUN TAK ABIH.

Ajwin Ajeera said...

humang aii.
byk boto cito ekau yo kalau duo tahun pun tak abih..

FUZZY said...

Warieh!
Apo tak suko eh kalu dapek cakap ngan oghang kito ni kan.. Otomatik lidah tu botukar..
Tapi, kg den krajaan nak amik balik.. Nak buek jalan ketapi bokombar.. Sodeh bonar den. Ando ko tanah pusako nak diambik eh.. Org dulu-dulu, boli tanah.. Pakai baling batu yo kato omak den.. ahaks!

adeqMANJER said...

salam perkenalan muslimah..crita awk memang meyentuh ati cy..utk pngatahuan cy p0n org melaka huhuhu....

Ajwin Ajeera said...

To FUZZY,

ekau tahu takpo.
memang otamatik lidah akn botuka klu dh bercakap dongan org kampung sondri ni!
hehe
toghok boto korajaan nk amik kampung ekau?
iak isk isk

Ajwin Ajeera said...

To adeqMANJER,

Salam kenal..
menyentuh hati ke?
hehe
ohh,org kamoung den la ni?
hehe

philoColy said...

haha..
funny gle pic abg awin..

Ajwin Ajeera said...

hehe
tula..
dia ni kelelek skit.
haishh.
malu btul.hehe

~tHe tRU cOloRs oF 'atiQahadnAn'~ said...

lor ekau oghang masjid tanah ko?
tatau lak den nihaa..

masjid tanah kek mano?
eden nihaa orang melaka botu..
kek alai..

tapi ade le sedaro den dok kek batong melaka.. tau la den cakap sikit2...:p

Ajwin Ajeera said...

a'ah..
mano la ekau nak tahu.
kito dah kona lamo pon baru nk cito pasal kampung halaman.
hehe

masjid tanah kek kampung ayer limau.
ekau tau tak?
rayo ko bole dtang kampung den.

~tHe tRU cOloRs oF 'atiQahadnAn'~ said...

ayer limau?
tatau lak den kek mano kg tu..

sobona ea.. tunang dea oghang pengkalan balak nun..

rayo? lor poso ganti pun lom abih nihaa... huhu~ takpolah da ekau jomput den poie laa... :P

Ajwin Ajeera said...

ekau tak tau takpo.
sobab kg den dokek yo dongan pengkalan balak nun.

poso ganti den pun lum abih laei.
hehe
haa.dtg jgn tak dtg~
:)

Framestone said...

moh tarik kite pulak ek he...23x larat ke

Ajwin Ajeera said...

sape nk tarik dia..
hehe
malu je.
wakakakkaka

Framestone said...

ala majuk al cam nie he...23x xpun kit etarik kamu lepas teu kamu tarik kite pulak ok x

Ajwin Ajeera said...

ala..
kamu tarik kite bole la.
tp kite mna larat nk tarik kamu..
hehe

kueh bakar said...

abg ko memang macho!

Ajwin Ajeera said...

muehehe.
tgkla adik dia.
wakakka

adeqMANJER said...

boto ckap ko tah ap0 yg dia nk buaek dan p0n xtau..sumo topek dia nak sodok hu3

Ajwin Ajeera said...

err..
awk ckp pasal apa sbnarnye?

Framestone said...

pasti ek xlrt tarik... kite ringgan je

Ajwin Ajeera said...

awk ringgan..
bukan ringan!
haha

Framestone said...

silap eja la wak ish budak nie... krg kite suruh die tarik nnt...jatuh peranakan pulak

Ajwin Ajeera said...

tanak tarik~~
haha