Saturday, April 11, 2009

Fakta Wajib Anda Perlu Tahu

1. Tahukah anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

2.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

3. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

4. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

5. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam Bahasa Melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

8. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kitaakan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

9. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca entry ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

41 comments:

Encik Azizan said...

macam pna bace..huhu
yg paparazi tu yg pling mantap..
haha..

joegrimjow said...

no 9 tu memang tepat
hahahaha

da da
tido tido
da lewat da

Ajwin Ajeera said...

yup2.
hahaha

Ajwin Ajeera said...

To joegrimjow,

haha
msti dok try ni.
hehe

ok2.
jgn marah.
(gile baik)
haha

farah liyana said...

err,
terkejut.
no 9 tu betul la.

haha.

ternyata aku manusia normal.

:P

JASA said...

saya tak buat no9 tu pasal say dok sibuk njoy korek idung

Ajwin Ajeera said...

To farah liyana,

haha
yey!
farah normal!
haha

Ajwin Ajeera said...

To JASA,

wkakaka.
saya pun ngah korek idong ni.
haha

Amer Aan said...

haha..
no9 x prnh buat...
alien mne de telinga....
agagagaga

Liquid said...

eh xbley ar..!! huhu


mayb kalo sentuh telinga cik awyn gune siku incek liquid bley kot.?!!

ngehehehehe

madame zaty yaw~ said...

hahaha :D
tercube.
tapi tak mau.
maknenyer zaty normal la.
hahaha :D

nurain said...

eleh..no 9 tu..mne de aku buat!

wekkk~

NoRT said...

adusss... aku tertipu

Asran Zara said...

aik,mcm tahu2 je,hu3

Asran Zara said...

yahoo!!i'm normal!!

idham said...

wah info bagus...dapat dari mana?

intan payung said...

haha mmbwatkan i terketawe.x tahan utk part nasik aym huuue

keSENGALan teserlah.. said...

hadooyy..
klaka klaka..
mne la kak awin dpt fakta nieh..
ahhahaa...

lady_sutra said...

uitss betul la yg no 9..cmne tahu ekk.huhu

Ajwin Ajeera said...

To Amer Aan,

yela..
alien punye telinga kan kat siku.
wakakaka

Ajwin Ajeera said...

To Liquid,

hahaha
ape kes pulak siku encik liquid nk sentuh telinga sy nii.
haha

Ajwin Ajeera said...

To madame zaty yaw~ ,

tercube ek?
wakakakka
yes.
tahniah!

Ajwin Ajeera said...

To nurain,

ko tak yah la weh..
ngaku je la..
yg lpas tu biar lpas..
mulakn hidup baru..
wakakka

Ajwin Ajeera said...

To NoRT,

sory..
takde niat mok nipu anda.
hehe

Ajwin Ajeera said...

To Asran Zara,

mestila..
sy ada mate kat sane.
agagagga

Ajwin Ajeera said...

To Asran Zara,

tahniah!
haha

Ajwin Ajeera said...

To idham,

tq..
dr kamus dewan org ramai..

Ajwin Ajeera said...

To intan payung,

haha
nasi ayam lawak kn?

Ajwin Ajeera said...

To keSENGALan teserlah.. ,

hehe
kite kne menggali dik..
haha

Ajwin Ajeera said...

To lady_sutra,

haha
semestinya!
sy bole nmpk anda.
haha

Rashid said...

Tersenyum saya baca fakta- fakta ni.. hehhe..

t.kasih ajwin ajeera kerna buatkan saya tersenyum..

Ajwin Ajeera said...

haha
takpe.
no big deal.
:)

Ola said...

cist cist!!
ola tertipu tertipu tipu ter ola..
xP

Ajwin Ajeera said...

hahahhaha
sy call ruffedge kate awk curi lagu dia.
haha

Binjaie said...

otak la...hahaha

Ajwin Ajeera said...

otak sape?
otak die!
wakakakka

*ikA* said...

mengapa sy berjaya menyentuh teling dgn siku?
adkah sy tidak normal??

Ajwin Ajeera said...

hahhha
cepat bertemu doktor!!!!!

pika said...

hahaha..saye normal=)
acececeh..tau2 jer saye sentuh siku=p

Ajwin Ajeera said...

biase la.
sy ade sixth sense.
ehe

lazaac said...

lazaac paling sokong yg no 9 tu... haha...