Wednesday, April 15, 2009

Kelupis


Aokla,ari marek mek dah ngeso Kuih Cincin dari Sarawak. Kinektok mek mok ngeso gik sigit kuih tradisional urang Sarawak iaitu Kelupis.Nangla,Kelupis gilak nyaman dimakan. Boleh makan pada bila-bila masa jak.Mun urang KL makan KitKat pada bila-bila masa,urang Sarawak makan Kelupis untuk menggantikan KitKat.Mok pergi opis pun makan kelupis dalam LRT.Aok aok ya bulak.Di sia sine ada LRT.


Apa-apa pun,kelupis tok bukan mek yang polah.Mun mek yang polah,nang mek tok wanita terajin abad tok!Sebab mok polah kelupis tok kena sampe 2 igit ari!Sigit-sigitnya bekas pok skola merangkap jiran mek berdarah Sarawak bagi kat mek.Nya madah nenek nya bawa dari kampung tok.Nama nya Faisal. Thank you Faisal.


Kelupis tok macam pulut panggang jak rasa nya.Tapi dalam nya ada inti bubuk kering pedasla.Kakya,kelupis tok dibalut dengan daun nyirik.Mun di KL,nang susah mok cari kot.So,kitak urang kena pergi sia la,rasa.Hehe.

******TET TENET TENET TET TENET TENET******
(bunyik mesin translate ke bahasa melayu)

Baiklah,hari tu saya dah tayang Kuih Cincin dari Sarawak.Kali ni saya nak tayang lagi satu kuih tradisional masyarakat Sarawak iaitu Kelupis.Of course,Kelupis sangat sedap dimakan.Boleh makan pada bila-bila masa saja.Kalau orang KL makan KitKat pada bila-bila masa,orang Sarawak makan Kelupis untuk menggantikan KitKat.Nak pergi opis pun makan kelupis dalam LRT.Okay okay tu tipu.Kat sana mana ada LRT.


Apa-apa pun,kelupis ni bukan saya yang masak.Kalau saya yang masak,memang saya ni wanita terajin abad ni!Sebab nak masak kelupis ni kene sampai 2 hari!Satu-satunya ex-schoolmate merangkap jiran saya berdarah Sarawak bagi kat saya.Dia kata nenek dia bawak dari kampung ni.Nama dia Faisal.Thank you Faisal.

Kelupis ni macam pulut panggang je rasa dia.Tapi dalam dia ada inti udang kering pedas la.Lepas tu,kelupis ni dibalut dengan daun nyirik. Kalau kat KL,memang susah nak cari kot.So,korang semua kena pergi sanala,rasa.Hehe.

54 comments:

Encik Azizan said...

cm sdp je..
nk try la..
ngeee

cikgu said...

mek mauk sigittt..

Ajwin Ajeera said...

To Encik Azizan,

yup.
sgt sedap.
try jgn tak try!

Ajwin Ajeera said...

To cikgu,

hee
bkn sigit mek kasi,dua tiga igit pon boleh..
:)

Amilrash said...

to ajwin


isk isk wat teliur sy jer.. hehehe
dah basi ker tuh? nampak cam melekit jer... :)

keSENGALan teserlah.. said...

haha..
pandai ek kak awin translate awl2..
ekekee..
nyum2..
cm sedap jer..
nk byk..!!

nurain said...

aku pantang betolll!!!


tengok makanan~

hihii


akan ku google resipi..~

Ajwin Ajeera said...

To Amilrash,

haha
mmg itu motif sy!
lalala
mmg la cm melekit.
pulut kn.
takkanla basi..

Ajwin Ajeera said...

To keSENGALan teserlah..,

hehe
yela.
takut org tak faham..
nk byk kne dtg umah.
hee

Ajwin Ajeera said...

To nurain,

hahaa
bahaya btol penyakit ko ni.
google jgn tak google.

Amer Aan said...

kasi la...
alien ni 1...
eheheh..

Ajwin Ajeera said...

nk dtg umah la.
haha

Anonymous said...

mcm sama ja bah di sabah..sini ada juga kuih cincin sama kulupis...nyam2

sajeedhani. said...

bunyik mesen itu seronok lahh.
haha.

Ajwin Ajeera said...

To Anonymous ,

aok..
food di sabah dan swak mok dkt sama jak.
:)

Ajwin Ajeera said...

To sajeedhani.,

haha
bunyik mesen lama tu.
yg baru otomatik takde bunyik.
hee

naz said...

dau tu mana nak dapat? pakai daun pokok cenkudu boleh?

zirah salim said...

pande kak awin kelaka s'wak
HEHE

kagum kagum !
eya di sabah pun ada banyak kelupis ni
memang sedap
nyaman jak klau makan
selalu di buat time raya, ndak pun kadang kadang kenduri kawin pun bleh dpt kelupis ni
:)

lya said...

uik kuih nie cm susah nk dpt jep

Firol said...

hoo.sarawak mari.....nampak sedap

Sarah Samz said...

awin dear, dulu u pernah stay sarawak ke?

momguess said...

hohoho....
sodap nyerrr....

nur-al-AIN said...

tade tipu ke bhs sarawak tu?
dh mcm siam dh..
haha x)

mcm tapai je tu..

»][«n¤nØt_§ka|Ørz»][« said...

lalalala....
cam pelik jerk kelupis 2...
cam taK 0ri jerk...
bekas ikat tak nampak p0wn...
hikhikhik...
gurau jerk...
satu lagi....
ketupat lau.
sedap gyler....
tp smua nyer sme jerk...
sme cam pulut panggang k0song...
sedap....

milimilo said...

wah..sdapnye nmpk..huhu..siap kne translate tu..tp mmg kalo x translate,jgn hrp nk fhm.. ;)

Ajwin Ajeera said...

To naz,

kat sarawak sanah je ade daun tu kot.
daun cenkudu bole gak.
atau daun paku pakis.

Ajwin Ajeera said...

To zirah salim,

hehe
thank u..
:)
yup.
sabah pun byk juak tok..

Ajwin Ajeera said...

To lya,

agakla.
kat semenanjung cam takde je..

Ajwin Ajeera said...

To Firol,

yup.
agak sedap!
:)

Ajwin Ajeera said...

To Sarah Samz,

eh,takdela..
just family belah papa byk blah sana..

alien said...

kuih cincin dari sabah penah r makan..

Ajwin Ajeera said...

To momguess,

hehe
rasa la nnti kak..

Ajwin Ajeera said...

To nur-al-AIN,

tipu??
haha
mna ade dear..
org sarawak nnti baca takkanla nk tipu.
ohh lain skali dgn tapai..

Ajwin Ajeera said...

To »][«n¤nØt_§ka|Ørz»][« ,

ohh
hahaha
ketupat lau gilak nyaman!
hee

Ajwin Ajeera said...

To milimilo,

yes.
sgt sedap..
he
sbb sblum ni pnah buat entry bhsa sarawak.
haram dorg paham.
haha

Ajwin Ajeera said...

To alien,

fav sy tu kuih cincin!
:D

a little less conversation said...

de g x..anta pkai courier eh..haha

NoRT said...

win..pos mai penang sket...

~nEeYsA~ said...

aiks...
tang plik jak upa kelupis ya koh..
x sama ngn mek org mpun..
kelupis mek xda inti pun lam nya..
bna la ya kelupis?
emm...wondering..

tang len jak mek asa klaka srwk kitk ehh..
heheh..
srwk cne bh benanya?

Abu said...

Wah sedap nyer..terer kitak klaka sarawak..:)

Ajwin Ajeera said...

To a little less conversation,

haha
tak boleh.
kne dtg umah klu nk rasa.
hehe

Ajwin Ajeera said...

To NoRT,

penang?
tak bole!!
dtg umah klu nk rasa.
haha

Ajwin Ajeera said...

To ~nEeYsA~,

aokla.
ya la kelupis.
inti bubuk.
yg ktak mkan ya ketupat lau kot.

haha
mek bkn urang siala.
just blja skit2 jak.
hee

Ajwin Ajeera said...

To Abu,

yup.
sedap jugak..
skit2 je tau.
blja sini..

philoColy said...

pos kt syeza..

.kakijalan. said...

kat kakijalan pon.

Ajwin Ajeera said...

To philoColy,

nk dtg umah.
heh

Ajwin Ajeera said...

To .kakijalan.,

tak bole~
pos burger kat sini dlu.
wakaka

lokman@keme said...

peh
tringat time kat labuan
kecik2 dolu.

Ajwin Ajeera said...

hehe
sedapkn?

Ahliahnizam said...

Salam.

kenak tang lain jak rupa kelupis ya ohh. Nok kelupis biasa dipolah makcik kamek di balut makei daun palah. Tapi rasanya still sama kali :)

Ajwin Ajeera said...

Wsalam.

ohh.
kali kelupis tok boleh dibalut dgn papa daun pun.
:)

Eric The Hand said...

Nang raged cara kitak explain lam bahasa melayu sarawak. Respek mek baca.

Keragedan yang susah mok dicarik lam dunia kinek tok.

Keep up the interesting blog! and keep up with the Melayu Sarawak Language in posts.

Idup Org Sarawak!

Dayang Zaitini said...

pd pndpt saya kelupis ni bukan makanan tradisional org S'wk je tp juga kepulauan Borneo keseluruhan. Sbb org Brunei maupun Sabah juga mengaku kelupis ni makanan tradisi mereka, so mana yg betul ni?